روحانی: پای وعده‌هایم ایستاده‌ام




روحانی در بزرگداشت روز دانشجو سنت شکنی کرد. او که در سال‌های گذشته این روز را میهمان یکی از دانشگاه‌های تهران بود، شامگاه شنبه  به جمع دانشجویان دانشگاه زاهدان رفت و بعد از شنیدن سخنان چند نفر به نمایندگی از دانشجویان، به یکی از بخش‌های اصلی حامی خود اطمینان خاطر داد که از وعده‌های انتخاباتی خود عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه با آنچه که در انتخابات عهد و پیمان بستیم بر سر عهد و پیمان خود هستم، اظهار داشت: مشروعیت ما در دولت بر مبنای قولی است که به مردم داده‌ایم و اگر بخواهیم از آن عقب‌نشینی کنیم، یعنی از مشروعیت خود عقب‌نشینی کرده‌ایم و این موضوعی است که چندین بار به صراحت در دولت به وزرا تأکید کردم.روحانی با اظهار خشنودی از اینکه مراسم 16 آذر امسال در یک دانشگاه استانی برگزار می‌شود، گفت: در دوره دولت یازدهم یکی از تلاش‌های دولت شکوفا شدن روز دانشجو بود و چنانچه 4 سال گذشته را با 8 سال آن مقایسه کنید به روشنی خواهید دید که دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید. وی با بیان اینکه دولت، تشکل دانشجویی مخالفی را برای خود نمی‌شناسد، گفت: امروز متأسفانه دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌کنند، در حالی که شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش پایبندی به عهد خود با مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید به هر آنچه که وعده داده‌ایم، عمل کنیم. اینکه گفته می‌شود، روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، حتماً سخن ناروایی است. روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد و اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام، چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم است و ما تا زمانی که با مردم هستیم، مشروعیت حکومت در دولت را داریم. روحانی تأکید کرد: پای وعده‌های خود ایستاده‌ام و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد و در این راه از هیچ کس هراسی ندارم و راه ملت ایران را که راه جمهوری اسلامی است با قوت ادامه خواهم داد. البته وعده‌های ما و شما این است که با متانت، انسجام و وحدت در جامعه بتوانیم با دقت و کمترین هزینه، به اهداف‌مان برسیم.
 هیچ وزیری بر من تحمیل نشد
روحانی تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که در انتخابات همه وزرا معاونین، استانداران و مسئولین کشور، جز بر مبنای صلاحیت، توانمندی، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوریت و اسلامیت نظام هیچ نظر دیگری نداشتم و بر همین مبنا عمل کردم. در دولت یازدهم هم همین نظر را دنبال می‌کردم و اینکه گفته می‌شود وزیری بر من تحمیل شده کاملاً ناصحیح و غیرواقعی است. رئیس جمهوری افزود: البته ممکن است برای هماهنگی برخی وزرا کمی معطلی به وجود آمد، اما در نهایت هر آن کسی که وزیر شده فردی است که نظر من بوده است.
 نقد دولت حق دانشجویان است
روحانی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور باید به مسائل ملی، بین‌المللی و محلی توجه ویژه داشته باشند، گفت: اینکه به فرض در دانشگاه سیستان و بلوچستان اساتید و تحقیقات دانشگاهی به دنبال حل مشکلات محلی و استانی نباشد، اصلاً روا نیست و بایستی اولویت‌ها در این راستا محلی و بر مبنای حل مشکلات موجود باشد. درست است که ملی می‌اندیشیم و جهانی فکر می‌کنیم، اما اولویت باید مسائل استانی و کاربردی باشد و در کنار تحقیقات راهبردی نباید از تحقیقات کاربردی و عملیاتی غافل بود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل و مشکلات محلی خود حساس باشند و برای آن راه حل پیدا کنند. وی نقد دولت و مسئولین دولتی را حق دانشجویان دانست و اظهارداشت: انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رئیس جمهوری را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد.
 رئیس جمهوری  با بیان اینکه اگر دانشجو در دانشگاه نتواند نقادی کند، کجا حرف خود را بزند، گفت: اگر در دانشگاه فضای طرح نقد آزادانه و سخن نباشد، خلاقیت نیست و اگر خلاقیت نباشد نمی‌توان انتظار نوآوری هم داشت. روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید به اندازه حوزه علمیه آزادی نقد داشته باشد، افزود: بیاییم حداقل به همان اندازه که در حوزه‌های علمیه، آزادی بیان و طرح نقد وجود دارد، به دانشگاه و دانشجو نیز آزادی و اجازه نقد دهیم تا همان طور که در حوزه یک طلبه جوان مطلب یک استاد در حد مرجع تقلید را مورد نقد قرار می‌دهد در دانشگاه نیز کسی محدودیتی برای انتقاد نداشته باشد.
«ستاره» جایش در آسمان است نه دانشگاه
رئیس جمهوری اظهارداشت: نباید فضا به شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرف و سخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند، یا نه. ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند و نسبت به آنچه احساس می‌کند، صحیح نیست، آزادانه انتقاد کند. روحانی با گرامیداشت یاد بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر شریعتی، شهید مفتح، مهندس بازرگان و امثال ایشان، تصریح کرد: آنان در دوران سختی و تاریخی با ما سخن گفتند و راه را نشان دادند و من در جلسه‌ای مستقیم و صریح این جمله شهید مطهری را شنیدم که می‌گفت باید اجازه دهیم که مارکسیست‌ها بدون مخفی‌کاری نظریاتشان را در دانشگاه‌ها مطرح و از آن دفاع کنند و ما نیز در مقابل نقد خود و نظر آنها  دفاع‌مان از اسلام را مطرح کنیم.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: عده‌ای مدام اظهار می‌کنند که نگران ارزش‌ها هستند، مگر کسی مخالف ارزش‌ها است؟ همه در این کشور مدافع ارزش‌های دینی و ملی هستند، اما ارزش‌ها در جامعه ما متولی خاص ندارد و همه دانشجویان و همه ملت ایران متولی ارزش‌ها بوده و ایران، اسلام و جمهوری اسلامی را دوست دارند. وی گفت: در طول چهار سال دولت یازدهم و این ایامی که از دولت دوازدهم گذشته عده‌ای مدام، همه مشکلات ما را ناشی از فضای مجازی می‌دانند و می‌گویند اگر یک تخلفی در این فضا اتفاق افتاده باید همه آن را ببندیم.رئیس جمهوری افزود: شرط اول پیشرفت در جوامع امروزی دسترسی آزاد به اطلاعات است که اگر فضای مجازی را ببندیم، این دسترسی در جهان امروز بشدت محدود خواهد شد. روحانی اضافه کرد: امروز بخش مهمی از تلاش‌ها در ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار، متکی بر دسترسی به فضای مجازی است. چنانکه وزیر ارتباطات اعلام کرد در شش ماهه اول امسال 50 هزار نفر در عرصه آی‌سی‌تی، مشغول کار شدند و حالا چطور باید عرصه‌ای را که می‌تواند اینچنین به حل مشکلات بزرگ ما مثل بیکاری کمک کند،محدود یا مسدود کنیم.
ادامه در صفحه 2